Nadciśnienie tętnicze leczenie i specyfika badań

Leczenie nadciśnienia tętniczego nie jest łatwe, niemniej jednak jeśli wykryje się chorobę odpowiednio wcześniej, to jak najbardziej da się z tym żyć oraz zapobiegać następstwom tej choroby. Jednakże aby ją stwierdzić, to musza być wykonane specjalne badania, dzięki którym będzie możliwe ustalenie przyczyn, jak i również tego, czy występuję w danym przypadku.

Badania – czyli jak kontrolować sytuację?

Przede wszystkim regularnie mierzyć sobie ciśnienie. Pomiary najlepiej wykonywać 3 razy dziennie o stałych porach, czyli optymalnie rano, w południe i wieczór. Wszystko skrzętnie powinno być notowane, a potem dane lekarzowi prowadzącemu do oceny. Dzięki temu będzie on mógł dokładnie stwierdzić, czy rzeczywiście ciśnienie u pacjenta jest kontrolowane oraz wybrać dla niego jak najlepsze leki.

W niektórych przypadkach zdarza się tak, że nie ma jednoznacznie złych wartości ciśnienia, a jednak podejrzenie choroby nadal jest. Wtedy dobrze byłoby zacząć używać całodobowego aparatu do pomiarów, nazywanego holterem ciśnieniowym.

Nie można również zapominać o regularnych badaniach EKG, bowiem są one istotne w przypadku osoby chorującej na nadciśnienie tętnicze. Ważne jest także okresowe ECHO serca, gdyż w wielu przypadkach nadciśnienie prowadzi do przerostu serca, co może mieć dla pacjenta katastrofalne skutki.

Nadciśnienie tętnicze – leczenie

Jak już wspominaliśmy na samym początku, nadciśnienie tętnicze nie jest wcale takie proste do leczenie i niestety nie jest to choroba uleczalna całkowicie. Można jedynie hamować jej rozwój i stale kontrolować sytuację, aby nie stwarzała ona zagrożenia.

Bardzo ważne jest prawidłowe odżywianie się i unikanie mocno przetworzonych pokarmów. Warto również ograniczyć spożywanie ciężkostrawnych potraw, które są tłuste i mają wiele cholesterolu. Jeśli cierpisz na otyłość, to warto byłoby zacząć się odchudzać i stopniowo zrzucać wagę. Definitywnie rzucić palenie papierosów, ponieważ ma to bardzo duży wpływ na samopoczucie. Należy starać się jak najbardziej ograniczać używanie soli kuchennej i nie nadużywać alkoholu. Do tego warto wprowadzić ćwiczenia, jednakże to należy robić głównie pod kontrolą lekarza, który oceni nasze zdolności i nakaże jaki maksymalnie wysiłek może być podejmowany.

Do tego dochodzi leczenie farmakologiczne za pomocą leków, które przepisuje lekarz. To on decyduje co konkretnie dać pacjentowi oraz jakie dawki. Warto się trzymać wszystkich zaleceń, ponieważ z nadciśnieniem tętniczym nie ma żartów i jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, to jak najbardziej należy zmienić swój styl życia.